Många har redan stött på AI i form av verktyg som ChatGPT, ett interaktivt chatbot-verktyg som genererar texter och svar på frågor. Men hur skiljer sig detta från en generativ AI-Agent och konceptet Agent as a Service (AaaS)? Här förklarar vi lite kort hur de här autonoma agenterna fungerar och varför de kommer att vara nästa stora steg inom AI-teknologi.
ChatGPT (och alla andra varianter av chattrobotar eller virtuella assistenter) är statiska AI-modeller som svarar på frågor eller genererar innehåll baserat på de instruktioner de får av användaren. Men de saknar förmågan att utföra komplexa operationer utan mänsklig inverkan.
En AI-agent går ett steg längre:
Medan ChatGPT kan ge tips om bokning av en möteslokal, kan en AI-agent automatiskt boka lokalen, skicka ut inbjudningar via e-post och synkronisera det med din kalender utan att du behöver instruera eller aktivera den.
Agent as a Service (AaaS) handlar om att göra AI-agenter tillgängliga som en molnbaserad tjänst, där de kan tillhandahålla lösningar för företag. AI-agenterna kan hantera arbetsflöden för allt från kundsupport till att fatta datadrivna beslut.
Här är exempel på hur AaaS-lösningar skulle kunna appliceras inom områden som utbildning, certifiering och besiktning. Genom att utgå från mer avancerade perspektiv är AI-agenternas roll inte bara att effektivisera processerna utan att skapa större värde för användaren och stödja affärsmodellen.
Manuell verifiering av utbildningar, certifieringar och behörigheter innebär mycket administration och är tidskrävande.
En AI-agent skulle kunna automatisera verifiering av utbildningar/certifieringar. Agenten kan hämta och analysera data från till exempel körkortsregister eller certifieringsorgan, samtidigt som den dokumenterar och validerar processen enligt gällande regler.
Men AI-agenten kan också:
Servicetekniker har ofta ineffektiva planeringssystem och bristande flexibilitet vid förändringar, vilket leder till onödigt långa resvägar.
En AI-agent skulle kunna kunna optimera rutter för besiktningspersonal genom att kombinera realtidsdata från trafik och kundbokningar för att skapa en optimerad resplan som anpassar sig efter eventuella förändringar.
Den skulle även kunna:
... utan om att förändra hur värde levereras. Målet med att använda AI-agenter är att erbjuda mer än bara effektivisering. Fokus ska vara på att förbättra kundupplevelser, öka flexibiliteten och ge insikter för att stödja företagens tillväxt. För att leverera bättre värde, och helt förändra sättet vi gör saker på är det avgörande att våra AI-agenter:
Så här går du tillväga för att skifta från SaaS till AaaS