Internet har alltid varit i ständig förändring, men de kommande tio åren kommer att husera förändringar vi knappt kan föreställa oss. Om tio år är traditionella sökmotorer och skärmar ersatta av wearables, hjärn-datorgränssnitt, sensorer och röststyrning via AI-assistenter. Hur kommer detta att påverka hur vi använder internet, och vad innebär det för företag som vill fortsätta nå ut till sina användare bortom sökmotorn och skärmen?
Wearables som smarta glasögon finns redan på marknaden men kommer mer och mer att bli vardag, precis som smarta kontaktlinser som kan laddas med tårar. De visar information direkt i ditt synfält och ge dig möjlighet att interagera med omgivningen på helt nya sätt i allt från väderprognoser och navigationshjälp till meddelanden och realtidsinformation om objekt i din närhet. Allt at the blink of an eye.
Wearables som smarta ringar och klockor kan redan idag mäta din hjärtfrekvens, temperatur och sömnkvalitet, baserat på kroppsrörelser och signaler genom huden. Med framtida teknologier kommer de att kunna göra ännu mer.
Hjärn-datorgränssnitt kommer att kunna överföra information omedelbart mellan sinnen utan behov av tal eller skrift. Med stora framsteg inom miniaturiserad EEG-teknologi (elektroencefalografi), som kan läsa signaler från hjärnan och skicka dem till förstärkare, finns det nu till exempel hörlurar och öronproppar med sensorer som kan läsa dina hjärnvågor.
Möjligheterna med hjärn-datorgränssnitt (BCI) är oändliga; hjälpa äldre med kognitiva hinder, ge funktionshindrade möjlighet att utföra handlingar med tankekraft, eller känna av ditt humör och skicka ljud eller impulser för att förändra det. (Även etiska dilemman med att kunna styra dina, och andras, tankar och kroppsrörelser är oändliga, men det är ett annat blogginlägg.)
Företag som Neuralink och Paradromics, liksom statliga projekt i USA och Europa, arbetar med att utforska möjligheterna, och praktiska applikationer är på väg ut till användare.
AI-assistenter kommer att bli helt integrerade i våra liv. Genom att prata med din personliga assistent kan du söka information, skicka meddelanden, göra bokningar och beställningar, styra smarta hem-enheter och hitta vägen hem efter krogen. Din assistent kommer att förstå din kontext och ditt naturliga språk med din dialekt och dina felsägningar, vilket gör interaktionen helt sömlös och intuitiv.
De senaste veckornas nyheter har visat att de AI-assistenter som kommer från till exempel Apple (Siri), Google (Gemini) och OpenAI bara blir mer och mer personliga, integrerade och kraftfulla. De kan redan idag:
Metaverse, en delad digital miljö, kommer att erbjuda en plats där du kan möta vänner, jobba, spela och socialisera. I metaversen kan vi skapa och delta i virtuella världar som känns lika verkliga som den fysiska världen. Du kan besöka virtuella kontor, delta i konferenser, shoppa i digitala butiker och umgås med vänner i er virtuella favoritpark.
Meta har investerat otroliga summor i att utveckla ny teknik och gränssnitt för att skapa en mer engagerande användarupplevelse med mycket realistiska och uppslukande virtuella upplevelser som blandar de digitala och fysiska världarna i metaversen. Virtuella utrymmen för arbetsplaster och skolor blir också vanligare.
För att nå ut till användare som primärt interagerar med internet genom AI-assistenter och röststyrning måste företag utveckla röstoptimerade lösningar. Detta innebär att bygga tjänster och applikationer som kan förstå och svara på ett naturligt språk. Företag behöver investera i AI-teknologier som kan analysera användarens beteende och preferenser för att ge skräddarsydda rekommendationer och upplevelser.
VR och AR måste vara en del av den digitala strategin för att erbjuda engagerande och interaktiva upplevelser av det man säljer och erbjuder. Virtuella butiker där kunder kan prova produkter i en 3D-miljö eller skapa AR-upplevelser som ger mervärde till fysiska produkter. Du vill ju kunna kolla ner på dina fötter och se dina potentiella nya Converse i alla färger eller prova tapeten på din sovrumsvägg.
Metaverse erbjuder en helt ny plattform för företag att nå sina kunder. Företag kan skapa egna virtuella världar eller platser där användare kan samlas, shoppa, delta i evenemang eller bara umgås. Genom att vara tidigt ute och etablera en stark närvaro i metaversen kan företag dra nytta av de nya möjligheter som denna plattform erbjuder. Detta kan inkludera allt från virtuella showroom till interaktiva kundtjänstupplevelser.
Digitala plattformar och innehåll måste fungera sömlöst på alla typer av enheter. Detta innebär att utveckla appar och tjänster som är optimerade för små skärmar eller till och med helt skärmlösa gränssnitt. Företag måste också fundera på hur de kan använda sensordata för att erbjuda mer personaliserade och relevanta upplevelser till sina användare.
Framtidens internet kommer att vara en integrerad del av våra liv, där wearables, sensorer och AI-assistenter spelar centrala roller. För företag innebär det en rad nya utmaningar och möjligheter. Genom att våga anamma nya teknologier och utveckla strategier som är anpassade till den nya digitala verkligheten kan företag inte bara nå ut till sina användare utan också skapa starkare, mer engagerande relationer med dem. Framtiden är digital, och den är här snabbare än vi tror. Typ nu.