Med EU:s tillgänglighetsdirektiv från april 2019 och Sveriges nya lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, är det hög tid även för företag att se över sin tillgänglighet. Från den 28 juni 2025 kommer de regler som redan gäller för offentliga aktörer att gälla även i privat sektor, vilket ställer nya krav på digital tillgänglighet för en mängd produkter och tjänster.
I och med att många funktioner och tjänster flyttar in på webb och i appar blir tillgänglighet i digitala plattformar en allt viktigare fråga. Vi vill ha ett samhälle som är lika tillgängligt för alla. Digital tillgänglighet är inte bara en efterlevnad av lagkrav. En tillgänglig digital lösning förbättrar användarupplevelsen och når en bredare publik, inklusive personer med olika funktionsnedsättningar.
Lagen ställer tillgänglighetskrav på produkter och tjänster riktade mot konsumenter inom områdena:
Elektroniska kommunikationstjänster; själva uppkopplingen, tjänster för digital kommunikation som till exempel telefonsamtal, e-post, sms och chat och videosamtalstjänster som Skype, Zoom och Teams
Vissa medietjänster; användargränssnitten i play-tjänster och TV-boxarnas programguider
Bank- och betaltjänster; internetbanken, informationsmaterial och kölapp-systemet på bankkontoret
E-handel; webbplatser och appar som syftar till att sälja något på distans till konsumenter.
E-böcker; digitala böcker som i huvudsak består av text
Persontransport; webbplatser, appar och elektroniska biljetter för buss, båt, flyg och tåg
EN 301 549 och Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 är båda standarder för tillgänglighet och kompletterar varandra för att säkerställa att produkter och tjänster inom informations- och kommunikationsteknik är tillgängliga och inkluderande för personer med funktionsnedsättning och andra med specifika behov.
Nivå A är den lägsta ambitionsnivå, det vill säga de högst prioriterade kriterierna finns på nivå A.
Nivå AA är grunden för tillgänglighetskraven i EN 301 549 och därmed för lagkrav i EU.
Tillgänglighetskraven för svenska webbplatser och webbapplikationer år 2025 kommer i stor utsträckning att påverkas av European Accessibility Act (EAA), som börjar gälla i EU:s medlemsstater i juni 2025. Vilket innebär att e-handelssajter, inklusive onlinebutiker, som har minst 10 anställda och en årsomsättning eller balansräkning på minst 2 miljoner euro, måste följa Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.1, snart WCAG 2.2) på nivå AA.
Genom att börja inventera den digitala tillgänglighet i god tid, får du en bra överblick över vad som behöver anpassas eller förbättras. Det ger tid att planera för de investeringar och den utveckling som kan behövas för att uppfylla de nya kraven.
Att förbereda ditt företag för de kommande tillgänglighetskraven är inte bara ett lagkrav, utan också en strategisk fördel. Företag som proaktivt anpassar sig kommer kunna positionera sig i en digital värld där tillgänglighet blir allt viktigare.
För att utforska den fullständiga lagtexten, besök Riksdagens officiella webbplats för att läsa Lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet: Läs lagen här