Den digitala utvecklingen har länge fokuserat på Software as a Service (SaaS), en modell där företag hyr molnbaserad mjukvara.Nästa steg är att gå från SaaS till AaaS – en modell där AI-agenter kan automatisera och förbättra företagets arbetsflöden. I detta inlägg beskriver vi stegen för att göra övergången till AaaS och hur företag kan maximera nyttan av AI.
SaaS innebär att användare får tillgång till mjukvaruapplikationer via molnet. Programvaran hanteras och underhålls av leverantören, medan kunden använder systemet för att utföra sina arbetsuppgifter.
SaaS-applikationer kräver manuell interaktion av användare för att dra nytta av funktionerna. T.ex., en anställd loggar in på ett CRM-system (som Salesforce) för att mata in data, skapa rapporter eller hantera kundrelationer. Andra exempel på SaaS-lösningar är till exempel Google Workspace (Gmail, Google Docs), Trello och Fortknox. Vi har till exempel byggt SaaS-lösningar för våra kunder inom certifikatshantering, utbildningsadministration och hållbarhetsrapportering.
AaaS är självständiga AI-agenter byggda som molnbaserade tjänster. Agenterna använder AI-modeller för att förstå, planera och agera, ofta genom att interagera med externa system via API:er och datalager. De är uppbyggda för att kunna fatta beslut och utföra uppgifter självständigt. De kan också använda realtidsdata (som till exempel trafik eller väderdata) och de kan lära sig och förbättra sina resultat över tid genom självlärning.
AaaS tillhandahålls som en tjänst där kunder kan använda och skala AI-agenter efter behov i stället för att själva bygga och underhålla komplexa AI-system. Tjänsten hostas i molnmiljöer liknande de som används för andra SaaS-tjänster. Detta innebär att AaaS kan integreras sömlöst i en organisations befintliga system och hantera datainsamling, analys och automatisering av arbetsflöden. Användarna (både människor och andra system) kan få tillgång till agenterna oavsett var de befinner sig.
Att byta från SaaS till AaaS handlar om mer än bara snabbare processer – det innebär att tänka strategiskt om arbetsflöden och skapa värde för både kunder och företag. Att ta steget från SaaS till AaaS kräver att man har ett tydligt mål och ordning på sina processer och sin data.
Processen för att gå från SaaS (Software as a Service) till AaaS (Agent as a Service) kan absolut liknas vid en traditionell processförbättring – men den går ett steg längre, eftersom den inte bara optimerar befintliga arbetsflöden utan också transformerar hur arbetet utförs .
Processförbättring är ofta inkrementell – du förbättrar stegvis genom att eliminera ineffektiviteter eller minska kostnader. AaaS möjliggör däremot en mer omvälvande förändring, eftersom du går från att använda teknik som stöder medarbetare (SaaS) till att använda autonoma AI-agenter som själva tar beslut i arbetsflöden.
AaaS växer i värde ju mer det integreras i företagsprocesser – från att lösa enkla användarproblem och ge kostnadsbesparingar och effektivitet, till att ökad kvalitet och förbättra processresultat för organisationen, till att i bästa fall förändra hela affärsmodellen och ge transformation och långsiktiga affärsfördelar.