Många B2B-företag samlar in stora mängder kunddata via sina digitala kanaler men använder den sällan strategiskt. I en e-handelsplattform finns ofta redan mycket av det som behövs för att förstå era kunders behov, beteenden och köpmönster. Utmaningen ligger inte i att få tag i datan, utan i att omvandla den till insikter som ni kan agera på.
Det handlar inte bara om vad som köpts, utan också allt det där som händer innan och mellan köp, eller där köpen aldrig blir av. Lika mycket information finns att hämta i det som händer som det som inte händer. Du vill både hitta mönstren och avbrotten i dem. Här är några datatyper som oftast finns att hämta direkt i er ehandelsplattform:
Genom att se på mönster, avvikelser och konverteringsgrad i varje steg före och i köpprocessen går det att bygga en mer dynamisk förståelse för vad kunderna faktiskt gör och vad som hindrar dem från att gå vidare.
I ett av våra kundprojekt med ett tillverkande B2B-företag såg vi exempelvis hur en tydligare placering och presentation av en produktkonfigurator ledde till ökad användning och fler avslut i ehandeln.
Att samla in e-handelsdata är en sak. Att få den att skapa värde i hela organisationen är en annan. När insikterna sen används regelbunder i sälj, kundrelationer och affärsutveckling kan datan börja driva förändring och karva guld.
Datan behöver vara tillgänglig i de system och vyer där medarbetarna redan arbetar, i CRM, säljverktyg, kundportaler. Genom integrationer mellan e-handelsplattform, BI-verktyg och interna system kan ni lyfta fram nyckelinsikter i rätt kontext.
Här kan även AI med fördel användas som ett mellansteg för att sortera signaler, identifiera mönster och föreslå nästa bästa åtgärd. Vilka konton som bör prioriteras eller vilka kunder som riskerar att tappa engagemang. Det gör det enklare för sälj och kundteam att fokusera där insatsen gör mest nytta.
Det kan handla om vilka kunder som ändrat sitt beteende, vilka som visar köpsignaler, eller vilka konton som har potential att flyttas till digital försäljning. Ju enklare det är att se relevant data desto större chans att det blir en naturlig del av det dagliga arbetet att använda datan som stöd.
All data är inte lika värdefull. Fokusera på insikter som direkt kan påverka affären:
Insikterna är inte bara värdefulla för sälj utan ger också underlag för beslut om vidareutveckling: nya funktioner, förbättrad självservice eller förändrade flöden. Det blir lättare att prioritera insatser som verkligen påverkar kundens upplevelse och stöder affären.
Datan ska inte bara “finnas” den ska användas. Bygg in rutiner som gör den levande: